Jak napisać biznesplan?

Jak napisać biznesplan – krok po kroku


Profesjonalny biznesplan powinien zawierać szczegółowe informacje dotyczące celów Twojej firmy, oferowanych produktów lub usług, strategii marketingowej czy prognozy finansowej. Biznesplan określa cele finansowe Twojej firmy i precyzuje, jak zamierzasz je osiągnąć w ciągu najbliższych kilku lat.
Poniżej prezentujemy przewodnik krok po kroku, jak napisać biznesplan, który stanie się dla Twojej firmy „mapą drogową”, wskazując najlepsze działania, jakie powinieneś podjąć, aby osiągnąć sukces finansowy na rynku.

jak napisać biznesplan
freepik AI

Co to jest biznesplan?

Biznesplan to dokument, który określa, czym zajmuje się Twoja firma, jak zarabia pieniądze, kim są jej klienci oraz jak duża jest jej konkurencja. Napisanie biznesplanu powinno pomóc Ci w prowadzeniu firmy, o ile jest on prawidłowo sporządzony. Dodatkowo, możesz go udostępnić potencjalnym pożyczkodawcom czy inwestorom, aby pokazać, że jesteś wartościowym podmiotem, w który warto zainwestować.

Ważne, żebyś pamiętał, iż biznesplany są dokumentami żywymi. Oznacza to, że mogą się aktualizować, dostosowując do zmieniającego się otoczenia rynkowego. Przykładowo młode firmy czy start-upy mogą często aktualizować swoje biznesplany, gdy ustalają, jaka jest ich docelowa grupa klientów oraz jakie produkty i usługi powinni w pierwszej kolejności promować. Starsze firmy mogą również powracać do swojego biznesplanu co kilka lat.

Jakie są cele biznesplanu? Po co pisać biznesplan?

Głównym celem biznesplanu jest dokładne opisanie działań  gospodarczych, które zostaną zrealizowane przez firmę w przyszłości. Przedstawienie przyszłego przedsiębiorcy jako specjalisty w swojej dziedzinie, posiadającego wiedzę, doświadczenie oraz niezbędne umiejętności, pozwalające mu odnieść sukces w prowadzeniu działalności gospodarczej. A także pozyskanie zewnętrznych źródeł finansowania w postaci pożyczek, bezzwrotnych dotacji czy unijnych nisko oprocentowanych kredytów.

Jak napisać biznesplan?

Bez względu na to czy dopiero zakładasz firmę czy ją już posiadasz, tworząc biznesplan musisz pamiętać o jego najważniejszych elementach:

  1. Krótka charakterystyka firmy

Przedstawienie informacji o firmie w formie streszczenia jest pierwszym etapem w rozpoczęciu prac nad biznesplanem. Streszczenie zawiera wszystkie najistotniejsze informacje z pozostałych elementów biznesplanu. Zatem musi być ono wykonane starannie i rzeczowo. To esencja całego dokumentu. W streszczeniu biznesplanu powinny znaleźć się takie informacje jak:

– cel powstania biznesplanu

– określenie środków finansowych, potrzebnych do powstania firmy wraz z opisem, na co zostaną one wydatkowane

– krótki opis usług które będą świadczone / opis produktów

– krótki opis grupy docelowej

– opis Twoich umiejętności i doświadczenia, które pomogą Ci w zarządzaniu firmą

  1. Ogólna charakterystyka firmy

Charakterystyka firmy jest krótka, zawiera takie podstawowe informacje jak:

– nazwa firmy

– przedmiot działalności

– dane teleadresowe

– lokalizacja firmy jako obszar działania

– misja i cel firmy

– opis właściciela firmy pod kątem wykształcenia i doświadczenia zawodowego (na jakim etapie ukończył edukację, czy uczęszczał na kursy, gdzie pracował i czy jego doświadczenie odpowiada profilowi firmy)

  1. Opis produktów lub usług

Charakterystyka usług lub produktów świadczonych przez firmę powinna być wykonana na tyle dokładnie, aby móc zobrazować realne szanse na ich sprzedaż potencjalnym odbiorcom. Warto też przedstawić ich zalety, wyróżniające je na tle konkurencji.

W tej części biznesplanu powinny znaleźć się takie informacje jak:

– wartości i cechy wyróżniające produkty i usługi na rynku

– polityka cenowa produktów lub usług oraz strategia ich sprzedaży

– rentowność oferowanych dóbr oraz kanały ich dystrybucji

– przewaga konkurencyjna

  1. Analiza otoczenia zewnętrznego i wewnętrznego firmy

Ta część biznesplanu określa otoczenie, w jakim przyszła firma będzie funkcjonować . W przypadku otoczenia zewnętrznego należy uwzględnić takie informacje jak:

– określenie pozycji firmy na rynku oraz jej mocne strony

– grupę potencjalnych odbiorców (nabywców towarów i usług)

– sprecyzowanie konkurencji na rynku (ile firm stanowi konkurencję w regionie sprzedając takie same lub podobne usługi oraz jaki jest ich udział w rynku, czy ich marka jest dobrze znana konsumentom)

– zagrożenie ze strony nowych konkurentów wchodzących na rynek (np. firmy prowadzące niską politykę cenową w celu zdobycia nabywców)

 – porównanie świadczonych usług z usługami firm konkurencyjnych


Natomiast otoczenie wewnętrzne opisuje procesy związane z zarządzaniem firmą. Należy zwrócić tutaj uwagę na:

– sposób w jaki firma się komunikuje

– strukturę organizacyjną

– kwalifikacje i umiejętności pracowników wraz z kadrą zarządzającą

– ustalanie polityki płacowej, zatrudnienia oraz ewentualnych szkoleń

  1. Strategia reklamowa firmy

W biznesplanie powinieneś przedstawić również działania marketingowe, jakie planujesz podjąć aby zareklamować potencjalnej grupie odbiorców własne produkty i usługi.  
Na początku musisz sprecyzować jaka jest Twoja potencjalna grupa odbiorców, czy są to osoby młodsze, starsze, z podziałem na wiek, zainteresowania czy zamieszkiwany region. Ważne jest abyś dokonał charakterystyki klienta możliwie najdokładniej. Ułatwi Ci to późniejszy dobór odpowiedniej strategii promocji firmy.

Wybranie odpowiedniej strategii marketingowej firmy muszą uzasadniać rzeczowe i klarowne argumenty. Zatem powinieneś zwrócić uwagę na:

  • formy promocji firmy w Internecie (strona internetowa, pozycjonowanie, reklama Google Ads, reklama Facebook Ads)
  • formy marketingu tradycyjnego (ulotki, wizytówki, banery reklamowe, roll up-y, szyldy)
  • budżet reklamowy (jaki procent od np. dotacji będzie przeznaczony na reklamę, bądź jakie środki chcesz przeznaczyć na promocję i czy będzie ona cykliczna czy jednorazowa)
  • sposoby komunikacji z klientem w celu budowania pozytywnego wizerunku firmy oraz oferowanych towarów i usług
  • sposoby komunikacji z innymi firmami, które np. oferują usługi komplementarne

Odpowiednia strategia promocji firmy i konsekwencja przy jej wdrażaniu pozwolą Ci zbudować solidną markę w oczach potencjalnych klientów oraz uzyskać dobre wyniki sprzedażowe.

  1. Analiza finansowa

Jedną z najważniejszych części biznesplanu jest sporządzenie analizy finansowej. Jest to nic innego jak opracowanie planu inwestycyjnego firmy, z uwzględnieniem przychodów wynikających z przyszłej sprzedaży oraz stałych i zmiennych kosztów.

W biznesplanie powinny się znaleźć takie elementy jak:

  • bilans
  • źródła finansowania działalności
  • rachunek zysków i strat
  • rachunek przepływów środków pieniężnych

 

jak napisać biznesplan krok po kroku


Pamiętaj, aby w biznesplanie podawać wyłącznie prawdziwe informacje, które jesteś wstanie poprzeć stosowną dokumentacją (świadectwa, certyfikaty, zaświadczenia, rekomendacje, analizy rynkowe czy wyniki przeprowadzanych badań).
Zależy Ci przecież na zbudowaniu solidnej marki, która będzie oferować konsumentom produkty i usługi wysokiej jakości.

Popularne usługi

Strony WordPress
Strony Landing Page
Kampania Google Ads
Strona One Page
Projektowanie graficzne
Projektowanie logo